تبلیغات
وبلاگ شخصی احمد فنونی - سرگذشت فدک
 
چهارشنبه 1391/02/6 :: نویسنده : احمد فنونی


فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) مربوط می‌شود به وقایع و جسارت‌هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان آنها، به آن بزرگوار وارد شده بود، در این باره نقل شده است؛ هنگامی كه زمان رحلت حضرت زهرا(س) نزدیك شد و در بستر به حالت احتضار به سر می‌بردند، حضرت علی(ع) به بالای بسترشان آمدند و بعد از صحبت‌هایی كه با همدیگر كردند، حضرت فاطمه(س) اجازه خواستند تا چند وصیّت به همسرشان علی(ع) كنند.1 


از جمله وصایای حضرت زهرا(س) به علی(ع) این بود كه فرمودند:
«ای پسر عمو! اگر تا چند ساعت دیگر از دنیا رفتم، جنازه‌ام را شبانه تشییع كن و مراسم تشییع مرا اعمّ از غسل، كفن، نماز خواندن و دفن كردن باید در محیطی مخفی و پنهان انجام دهید و فقط به كسانی اجازه در تشییع دهید كه ظلم و جفا نسبت به من روا نداشته‌اند.»
و حتّی به یك نقل، حضرت زهرا(س) تصریح كردند كه:
«نگذارید ابی‌بكر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشییع جنازه من شركت كنند.»
حال بحث در این ‌است كه علّت اجازه ندادن حضرت زهرا(س) در مراسم تشییع حضرت بیانگر چیست؟
یقیناً حضرت زهرا(س) با این كارشان می‌خواستند بار دیگر همانند جریان فدك مبارزه جدیدی را با وصیّت‌نامه سیاسی خویش شروع كنند كه ضربه سهمگینی به حكومت وقت وارد سازند.2
فاطمه اطهر(س) با وصیّت خویش افكار خفته مردم «مدینه» را بیدار می‌ساختند و توجّه افكار عمومی را نسبت به پایمال كردن حقّ خویش جلب می‌كردند.4
امیرالمؤمنین(ع) با عمل به وصیّت زهرا(س) اذهان جامعه را دچار شكّ و تردید كردند و مشروعیّت خلیفه را زیر سؤال بردند و مظلومیّت
حضرت زهرا(س) را بیشتر آشكار ساختند و این سؤال را همیشه برای همگان مطرح كردند كه چرا قبر زهرا(س) مخفی مانده است.
بدین طریق زمانی كه حضرت زهرا(س) از دنیا رفتند، مردم سراسیمه به خانه حضرت زهرا(س) می‌آمدند و منتظر بیرون آمدن جنازه بودند كه علی(ع) به ابوذر فرمودند: «برو و با صدای بلند اعلام كن كه برگردند؛ چرا كه تشییع جنازه دختر رسول ‌خدا(ص)امشب صورت نمی‌گیرد و به تأخیر افتاده ‌است.» مردم كه متفرّق شدند حضرت علی(ع) با كمك اسماء بدن حضرت را غسل و كفن كردند و در نیمه شب با عدّه‌ای از نزدیكان و یاران خویش كه عبارت بودند از: سلمان، ابوذر، مقداد، عمّار، عبّاس، زبیر و چند تن دیگر به همراه علی(ع) جنازه دختر رسول‌ خدا(ص)را شبانه تشییع كردند و شبانه به خاك سپردند و حضرت علی(ع) قبر حضرت فاطمه(س) را هم‌سطح زمین كردند و حتّی روایت شده در چند نقطه در «بقیع»، حضرت قبر درست كردند تا دشمنان متوجّه نشوند كه قبر حضرت فاطمه(س) كدام‌ یك است و این راز مخفی ‌ماندن قبر فاطمه(س) برای همیشه مانده است و كسانی هم كه حضور داشتند دیگر بعدها محلّ اختفای قبر فاطمه(ع) را بیان نكردند.4
مرحوم شیخ صدوق درباره علّت دفن شبانه آن حضرت می‌نویسد:
«علیّ بن ابوحمزه از امام صادق(ع) پرسید: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمودند: «فاطمه(س) وصیّت كرده بود تا در شب وی را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند».»5
مرحوم صاحب «مدارك» می‌گوید:
«علّت مخفی بودن محلّ دفن فاطمه(س) آن گونه كه مخالف و موافق نقل كرده‌اند این است كه آن حضرت به امیرمؤمنان(ع) سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذیّت كرده‌ و از ارث پدرش محروم كرده بودند، بر وی نماز نخوانند.»6
بنابراین با توجّه به مطالبی که عرض شد، علّت مخفی ماندن قبر آن حضرت را می‌توان در امور زیر خلاصه كرد:
1. دشمنان و غاصبان حقّ آن مظلومه به قبر آن حضرت دسترسی نداشته باشند تا روزی درصدد نبش آن برنیانید؛
2. خود آن حضرت خواستند كه شبانه و مخفیانه دفن شوند كه به تبع آن قبرشان مخفی بماند؛
3. با توجّه به محتوای وصیّت ایشان درباره دفنشان می‌توان گفت كه می‌خواستند با این كار، افكار عمومی را بیدار كرده و مردم را نسبت به ظلم حكّام زمانشان نسبت به ایشان و علی(ع) آگاه سازند و بنابراین این سؤال را که چرا قبر حضرت فاطمه(س) مخفی ماند را برای همیشه در اذهان مردم زنده نگه دارند.
در پایان نقل یک قضیه، خالی از لطف نیست: مرحوم آیت الله
مرعشی نجفی از پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیّد محمود مرعشی نقل می‏كردند که آن مرحوم درصدد بود كه به هر وسیله‏ای كه ممكن باشد، محلّ دفن ‏حضرت زهرا(س) را به دست آورد، به این منظور ختم مجرّبی را آغاز می‏كند و چهل شب آن را ادامه می‏دهد، تا در شب چهلم به خدمت حضرت باقر(ع) یا حضرت صادق(ع) شرفیاب می‏شود، امام(ع) به ایشان می‏فرماید:
«به دامن كریمه اهل بیت(ع) پناه ببرید.» عرض می‏كند: بلی من هم این ختم را برای این منظور گرفته‏ام كه قبر شریف ‏بی‏بی را دقیقاً بدانم و به زیارتش بروم. امام(ع) فرمود: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه(ع) در قم می‏باشد.» سپس ادامه داد: «برای مصالحی خداوند اراده فرموده كه محلّ دفن حضرت فاطمه‏ همواره مخفی بماند و بنابراین قبر حضرت معصومه(س) را تجلّیگاه قبر آن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتی كه برای‏ قبر شریف حضرت زهرا(س) مقدّر بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت ‏را بر قبر مطهّر حضرت معصومه(س) قرار داده است.»7

پی‌نوشت‌ها:
1. منبع: نشریه پرسمان، مرداد 1382، ش 11.
2. حجّت الله نجفی رضوی امیری، احتجاج الزهرا فاطمه، ص210.
3. خشاوی، شهین، زندگانی سیاسی حضرت زهرا(س)، ص 280.
4. عاملی، سیّد جعفر مرتضی، رنج‌های زهرا(س)، ترجمه محمّد سپهری، ص 223.
5. مجلسی، محمّدباقر، بحارالأنوار، ترجمه محمّدجواد نجفی، ص 195.
6. شیخ صدوق، أبوجعفر محمّد بن علی بن الحسین (متوفای 381ه‍ .ق.)، علل الشّرایع، ج ‏1، ص185، تحقیق: السیّد محمّد صادق بحرالعلوم.
7. موسوی عاملی، سیّد محمّد بن علی (متوفّای1009ه‍)، مدارك الأحكام فی شرح شرائع الاسلام، ج 8، ص279.
8. كریمه اهل بیت، ص٤٣.

منبع : موعود




نوع مطلب : داستان، 
برچسب ها : سرگذشت، فدک، Fadak،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 1396/06/16 03:37 ق.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought this post
was great. I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if
you are not already ;) Cheers!
دوشنبه 1396/05/30 05:16 ب.ظ
Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's
the blog. Any responses would be greatly appreciated.
سه شنبه 1396/01/29 09:16 ق.ظ
Hi there, You have done a fantastic job.

I'll certainly digg it and personally recommend to my friends.
I'm confident they will be benefited from this website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


وبلاگ شخصی احمد فنونی
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : احمد فنونی
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :